Detta gjorde vi 2015

Årsmötet hos Marks Slöjdarförening
Onsdagen den 18 februari 2015 kom ca 30 medlemmar till mötet Baskagården i Skene. Årsmötet leddes av ordföranden. Efter sedvanliga årsmötesförhandlingar serverades kaffe med tilltugg och mötet avslutades med sedvanligt lotteri där vinsterna hade skänkts av medlemmarna.
Stort tack till de som fixade det trevliga mötet.

Söndagen den 19 april kl. 11.00 – 15.00
I samarbete med Örby – Skene Hembygdsförening ordnade vi en dag
med slöjd, utställningar och kaffeservering på Baskagården i Skene.

Vårens sista Hantverkscafé
Detta gick av stapeln hos Rolf och Ingrid Olausson vid deras torp tisdagen den 12 maj kl. 18.00
Vi guidades runt på torpet av Rolf och Ingrid och därefter arbetades det en del innan vi intog korv med bröd (som Rolf grillat ute i regnvädret) och avslutade träffen med kaffe och kaka.

Tack Rolf och Ingrid för gästfriheten men inte att förglömma Christina M som under hösten och våren sett till att vi fått god fika.
gm Anders

Utflykt till Österöö den 14 maj
Berit gjort upp turen som gick på mycket vackra vägar till Österöö
Vi besökte Rit och Målerigården i Tvååker, och träffade Lena Petterson
som berättade om sin verksamhet. Vi handlade i hennes butik.
Totalt var det ett 20 tal nöjda deltagare på utflykten
Hälsningar Irene

maj2015_5 maj2015_4 maj2015_3 maj 2015_2 maj 2015_1

Internationella veckan i Skene kulturhus
Föreningen deltog med slöjdare under lördagen och söndagen som demonstrerade sina  olika specialiteter samt svarade på frågor från de intresserade besökarna

Internationella veckan på Kulturhuset 005 Internationella veckan på Kulturhuset 001 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Slöjdutställning på Baskagården 26 sept.
Än en gång hade vi samarbete med Örby – Skene Hembygdsförening och ordnade en dag med slöjd, utställningar och kaffeservering på Baskagården i Skene.

Medlemsmöte/Studiebesök på Kasthall i Kinna
Vi var ett förväntansfullt gäng som den 14 oktober samlats på Kasthalls parkering.
Vår guide för kvällen var Peter Eriksson som på ett förtjänstfullt sätt berättade om Kasthalls historia från starten av företaget fram till nutid. Redan under informationen märktes ett svagt dunkande från den största vävstolen  som befann sig flera våningar under oss. Under vandringen fick vi se olika moment av mattillverkningen att från garn/linberedning till själva vävningen. Det var också intressant att se den mekanik som fanns i de vävstolar som inköpts på 50-talet och som fortfarande används i produktionen.

20151014_183713[1]20151014_183831[1]20151014_195244[1]20151014_194851[1]

Marks Slöjdarförening tackar Peter för en mycket intressant rundvandring i fabriken.

gm: Anders

Terminsavslutning för slöjdcafét i Baskagården
Tisdagen den 8 dec. samlades ca 20 stycken av föreningens medlemmar för att slöjda och summera höstens slöjdcafé i Baskagården.
Som vanligt hade ett antal av deltagarna plockat ihop ett mycket välsmakande julbord med gröt, skinka, ost och annat som hör julen till.
Vi övriga som fick ta del av denna givmildhet tackar också för hösten goda fika och inte minst för de trevliga stunder vi träffats och hoppas på lika trevlig samvaro under 2016.

marks _slojd1 marks _slojd2

marks _slojd3